Fulfillment – outsourcing logistyki
Szybki rozwój branży e-commerce w ostatnich latach wpłynął na zwiększenie ilości zakupów w wielu sklepach internetowych. Wysokie obroty wiążą się ze sporym zapotrzebowaniem na pracowników zajmujących się realizacją zamówień. Tempo wysyłki i dostawy mocno wpływa na zadowolenie konsumentów, dlatego firmy, które przestają sobie radzić samodzielnie z wysyłką zamówień, decydują się na outsourcing logistyki. Najczęściej wybierany model współpracy z firmą logistyczną znany jest pod nazwą fulfillment. Co to wszystko oznacza i na czym polega? Dowiesz się tego z artykułu!
Outsourcing logistyki – co to jest?
Na czym polega outsourcing logistyki? Jest to oddelegowanie części lub wszystkich zadań związanych z obsługą realizacją zamówień do wyspecjalizowanej w tej materii firmy logistycznej. Oznacza to zatem, że właściciel czy pracownicy sklepu nie zajmują się magazynowaniem towaru, kompletowaniem zamówień ani ich wysyłką. Wszystkie te działania przejmuje firma logistyczna, posiadająca zarówno środki, jak i zaplecze do skutecznej realizacji tego typu celu.
Outsourcing e-commerce – fulfillment
Fulfillment to bardzo często wybierana opcja outsourcingu. Polega na tym, że wszystkie działania przekazywane są firmie logistycznej, a sklep zajmuje się jedynie sprzedażą towaru i obsługą klienta. Na ten krok decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw z branży e-commerce. Pozwala to zaoszczędzić czas i pieniądze, a także wpływa na zadowolenie konsumentów ze sprawnie realizowanych dostaw. Fulfillment sprawdza się zarówno w mniejszych przedsiębiorstwach, jak i gigantach rynku. Umowy są dopasowane indywidualnie do danego sklepu, dzięki czemu można mieć pewność co do należytej personalizacji usług i zoptymalizowania kosztów – oferta jest skrojona na miarę każdej firmy.
Outsourcing usług logistycznych – zalety
Po wyjaśnieniu, czym jest outsourcing logistyki, warto zwrócić uwagę na to, jakie korzyści z sobą niesie. Jedną z głównych zalet będzie to, że właściciel sklepu nie musi samodzielnie utrzymywać magazynu z towarem ani też zatrudniać pracujących w nim osób. Z liczbą zamówień bywa różnie: niekiedy towar zajmuje więcej miejsca, niekiedy mniej. W ogromnych magazynach firm logistycznych miejsca jednak nie brakuje, a konieczność składowania (i związanych z tym kosztów) nie obciążają budżetu sprzedawcy w dotkliwy sposób.
Zamówienia realizowane przez firmy zewnętrzne są szybkie niezależnie od tego, ile paczek jest do wysłania. W niewielkich sklepach internetowych często w okresach zwiększonego obrotu (np. w okresie przedświątecznym) może zabraknąć rąk do pracy, co opóźnia wysyłkę towarów. Sprawność realizacji zamówień mocno wpływa na zadowolenie klienta, dlatego warto nadawać paczki jak najszybciej. Firmy logistyczne dbają także o odpowiednie pakowanie i zabezpieczanie produktów oraz kompletowanie zamówień. Mogą dołączać etykiety reklamowe i personalizować paczki zgodnie z ustaleniami z właścicielem sklepu. Dzięki zleceniu zadań logistycznych firmie zewnętrznej sprzedawca może poświęcić więcej czasu na marketing, budowanie relacji z klientami i zdobywanie nowych nabywców.